האם קידום אתרים פוגע בתוצאות מנועי החיפוש?


מבוא
אחד הענפים הדינמיים ביותר שהתפתח עם התפתחות האינטרנט הוא התחום של קידום אתרים במנועי חיפוש. מאמר זה ינסה לענות על השאלה האם פעולות קידום אתרים תורמות לאיכות תוצאות החיפוש או מעוותות אותן.

איכות תוצאות החיפוש

ראשית נבחן בקצרה את השאלה מהן תוצאות איכותיות?
תוצאות איכותיות הן תוצאות המציגות בסדר תואם את האתרים הרלוונטיים ביותר לצורך של מחפש הביטוי. בעולם סטרילי ללא רמאויות, מנועי החיפוש היו צריכים למדוד את התנהגות המשתמשים הנכנסים לאתרים (דרך סרגלי כלים המעבירים נתונים כגון זה שיש לגוגל) ולהסיק מכך על טיב האתר. כמובן שיש לתת הזדמנויות גם לאתרים חדשים ותוכן להיכנס למעגל התוצאות. אם זה היה הפרמטר היחידי מיד היו קמים רמאים ומייצרים תוכנות המנווטות בתוך האתרים שהם הכי רוצים לראות בתוצאות העליונות. מנועי החיפוש מפעילים מגוון שיטות על מנת לסנן את הרמאויות השונות. האלגוריתם המוביל היום מכיל בתוכו את מרכיב הפופולריות. מרכיב זה אומר שאתרים פופולרים נמדדים על ידי כמות הקישורים הנכנסים אליהם ואיכות הקישורים הנכנסים אליהם. מתוך אלגוריתם זה נבעו מרבית שיטות הקידום הקיימות כיום.

מה עושים מקדמי האתרים?

מקדמי האתרים למיניהם פועלים בשיטות שונות לקידום האתרים שלהם. העיקרון המנחה העיקרי הוא להשיג כמה שיותר קישורים לאתר שלהם עם עדיפות לקישורים איכותיים (בעלי PR גבוה ורלוונטיים). ננסה לעבור על כל שיטה ולראות מה הן התוצאות שלה והאם עצם ביצוע הפעולה מעיד על איכות האתר.
בניית האתר בצורה מותאמת למנועי החיפוש
ההנחיות לבניית אתר מותאם למנועי חיפוש הן בעיקרן הנחיות הנוגעות למבנה האתר ולקוד הפנימי של האתר. לדעתי אתרים הבנויים בהתאמה למנועי חיפוש הם ברובם נוחים יותר ומותאמים יותר גם למשתמשים. אתרים אלה מכוונים עצמם לצורך ספציפי של השתמשים ומכילים ניווט קל יותר (בדרך כלל).

החלפות קישורים

פעולת החלפת הקישורים בעיקרה אינה מעידה על איכות האתרים המחליפים. במקרים מסויימים ניתן לומר שהחלפת קישורים עשוייה להוות מסננת לאתרים גרועים ביותר. הנחה זו מתבססת על כך שאתרים רציניים לא יחליפו קישורים עם אתרים גרועים ביותר. יחד עם זאת שוק החלפת הקישורים הפך להיות חסר רלוונטיות כאשר אתרים מחליפים קישורים עם כל מה שקורא לעצמו אתר...

החלפות קישורים משולשות

חרושת השמועות אומרת שגוגל אינו מתייחס לאתרים המבצעים החלפת קישורים הביאה להתפתחות זן מוטציוני חדש של התופעה – החלפת קישורים משולשת. אחד עושה קישור לשני שעושה קישור לשלישי שעושה קישור לראשון. גם כאן הפעולה אינה מעידה על איכות וברוב המקרים אף על זילות (כאשר אינה מתבצעת על פי עקרון הרלוונטיות).

פרסום מאמרים ותוכן

שיטה זו היא מהשיטות החדשות יותר לקידום אתר. הרעיון שעומד מאחורי זה הוא השגת קישורים חד צדדים על ידי הפצת תוכן. עקרון האיכות אומר שבעלי אתרים לא יעשו שימוש בתוכן במידה והוא אינו עובר מבחן איכות בסיסי. שיטה זו עזרה להתפתחות התוכן באינטרנט אך מצד שני גרמה להרבה תוכן כפול. יש בבסיס השיטה הנחה נכונה התורמת לאיכות התוצאות אך מנועי החיפוש צריכים לעשות איפה ואיפה בין האתרים המפרסמים מאמרים ללא כל קשר לתוכן שלהם.

השתתפות בפורומים

השתתפות פעילה בקהילות ובפורומים של בעל אתר מסויים מעידה עליו כרלוונטי לתחום. מנועי החיפוש עושים את ההנחה שהודעות שנועדו להשיג קישור בלבד יימחקו על ידי העורכים הראשיים. גורם זה אינו פוגע באיכות התוצאות בעיקר מפני שהוא מאוד מזערי בהשפעתו... אם מנועי החיפוש יכלו לזהות הודעות אמיתיות שפורסמו על ידי משתמשים שאינם קשורים לאתר זה היה משפר עוד יותר את איכות התוצאות.

קניית קישורים

קניית קישורים אינו תורם ואף מזיק מאוד לאיכות התוצאות. המנצח כאן הוא זה שיש לו הכי הרבה כסף להשקיע ולא מי שאיכותי יותר. מנועי החיפוש מנסים להילחם בתופעה זו בצורה קשה למרות שקשה מאוד לזהות קישור קנוי על פני קישור אותנטי.

יחסי ציבור בעיתונות האלקטרונית

כתבה או ציון אתר באתרי החדשות הגדולים עשויה היתה להראות על איכות ורלוונטיות גבוהה לתוצאות החיפוש. הבעיה היא שגם השוק הזה מונחה רבות על ידי גורמים שאינם מעידים בהכרח על איכות כגון תשלום על פרסום מאמר והעדפה של עיתונות צהובה על פני עיתונות איכותית.

שותפויות מסוגים שונים.

שותפויות הנעשות על בסיס כספי הן בדרך כלל בעייתיות מפני שהן זהות לרכישת קישורים. חלק מהבעיות הקשות ביותר בתוצאות החיפוש נובעות משותפויות אלו כגון פיתוח תוכן שיקרי המיועד לשכנע גולשים לרכוש באתרים של השותפים. מנועי החיפוש צריכים להיזהר מהן. יחד עם זאת כאשר האתר אינו ממוקד בשותפות אלא בתוכן אחר והשותפות היא רק חלק קטן ממנו, אזי ניתן לומר שהאתר המקשר מאמין באתר השני ורואה בו משהו איכותי.


האתגר של מנועי החיפוש

האתגר הגדול ביותר של מנועי החיפוש השונים בשנים הקרובות יהיה להפחית את חשיבות גורם הקישורים הנכנסים ומציאת גורם תחליפי שיעיד בצורה אמיתית יותר על אהבת הגולשים את האתרים השונים. מגוון הדעות בשוק מדברים על שילוב של נתונים ממספר מקורות:
•    סרגלי כלים (נתונים כגון זמן שהייה ממוצע באתר, ממוצע דפים נצפים עזיבה מיידית של דף עבור ביטוי מסויים וכדומה).
•    תוכנות סטטיסטיקה – גוגל אנליטיק מוצע בחינם מפני שהוא נועד לאסוף נתונים שיעזרו לשפר את תוצאות החיפוש.
•    ספריות favorites שיתופיות ופרטיות כגון של יאהו ושל גוגל – הוספת אתר למועדפים היא סימן ברור לאהבת הגולשים לאתר זה.

האתגר של מקדמי האתרים

עם השינויים שיבואו על שוק הקידום אנו נראה פריחה מחודשת של עיצוב ותכנון אתרים כך שיהפכו להיות מוקד משיכה מרכזי לגולשים. מקדמי האתרים יצטרכו למצוא דרכים להפוך את האתרים שלהם לאטרקטיביים יותר, איכותיים יותר ומשכנעים יותר.

חברות קידום אתרים מומלצות

קידום אתרים מקצועי - אקטיביטק
סקאלה קידום אתרים