השוואת איכות תוצאות מנועי חיפוש


מבוא
עולם מנועי החיפוש הוא היום השער העיקרי אל התוכן באינטרנט. מרבית המשתמשים באינטרנט מבקרים באחד או יותר ממנועי החיפוש לפחות פעם בחודש (ורובם הרבה יותר).  מטרת מנועי החיפוש (מעבר למטרה של להרוויח כסף) היא לתת תוצאות איכותיות לצורך שאליו מכוונים מרבית המשתמשים. במאמר זה ננסה להניח בסיס לניתוח מנועי החיפוש בראיית המטרה שעבורה אנשים משתמשים בהם.


מהן תוצאות חיפוש איכותיות?

כאשר אנו באים להשוות מנועי חיפוש אנו צריכים לנסות ולהגדיר מהן תוצאות חיפוש "איכותיות":
סט תוצאות איכותיות צריך להכיל אתרים אשר יתנו מענה לצורך החיפוש.
מענה לצורך החיפוש מחייב את מנועי החיפוש לזהות את צורך החיפוש או במילים פשוטות יותר מה המשתמש מחפש. כאן המשימה נעשית מורכבת יותר. לדוגמא אדם מקליד "רופא" האם הוא מחפש רופא באיזור שלו? אם כן איזה סוג רופא הוא מחפש. האתרים שצריכים לצאת בתוצאת החיפוש אמורים לאפשר לו לחפש רופאים במגוון תחומים ואיזורים. דוגמא נוספת היא אדם המחפש את המילה "פיסול". תוצאות החיפוש צריכות לקחת בחשבון שהמחפש רוצה ללכת ללמוד פיסול, רוצה לקרוא על פיסול בהיסטוריה או רוצה למצוא אומנים העוסקים בפיסול.

ביטויים המכילים צרכים שונים

מנועי החיפוש אומנם צריכים להתחשב בצרכים השונים הנובעים מכל ביטוי חיפוש אך בצורה סטטיסטית. למה הכוונה בצורה סטטיסטית? אם 60% ממי שמחפש פיסול מעוניין לקרוא מידע כללי על פיסול, 30% מעוניינים ללמוד פיסול ו- 10% מחפשים אומנים העוסקים בפיסול אז תוצאת החיפוש צריכה להתאים עצמה לחלוקה הנ"ל. ההתאמה יכולה להתבצע או על ידי מתן משקל רב יותר לצורך העיקרי (מידע כללי במקרה של הדוגמא) או חלוקת התוצאות לפי התאמה לחלוקה הנ"ל.

סוגי אתרים שונים בתור סט התוצאות

עולם האינטרנט מורכב מסוגים שונים של אתרים – אתרי חדשות, אתרי מסחר, אתרים תדמיתיים, פורטלים, אינדקסים של אתרים, פורומים, אתרי תוכן, בלוגים ועוד. סט תוצאות איכותי צריך לנסות ולהציג נציגות מהסוגים השונים כמובן עם דגש עם סוגים בהתאמה לביטוי. אם אדם מחפש את הביטוי – "קניית מחשב" מנועי החיפוש צריכים להתמקד באתרי מסחר (אך לא רק). לביטוי כזה מתאים גם להופיע פורום העוסק בקניית מחשב, מאמרים המציעים מפרטי מחשב מומלצים וגם אינדקס של אתרי מסחר.

סינון אתרים גרועים

שוק מנועי החיפוש הגיע לשלב בגרות בו המבחן הגדול ביותר שלו הוא התמודדות עם סינון אתרים לא רלוונטים וספאם. מהם אתרים שאינם צריכים להופיע בתוצאות החיפוש (או צריכים להופיע במקומות לא רלוונטיים)? הנה מספר סוגי אתרים העומדים בקריטריון של ספאם:
  1. אתרי affiliates מובהקים – שוק אחסון אתרים בחו"ל הוא דוגמא לשוק בו יש מלא אתרים המבצעים השוואה (כביכול) של חברות אחסון אך הדבר היחיד שמניע אותם הוא עמלות השותפים הגבוהות אותן הם מקבלים עבור כל הפנייה של לקוח המזמין אחסון. הם מפתחים תוכן שקרי המיועד לשכנע בלבד ומפריע לבחירת אחסון איכותי באמת.
  2. אתרים המכילים מודעות גוגל בלבד – אלה אתרים שאין בהם שום תוכן פרט למודעות גוגל.
  3. דפים שיש בהם redirect לאתר אחר לא רלוונטי.
  4. אתרים שהתוכן בהם אינו קריא כגון חזרות אין סופיות על מילות חיפוש.
  5. אתרים המחייבים את המשתמש להירשם או לשלם על מנת לקרוא את המאמר או הדף שאליו רצה להגיע.
  6. אתרים כפולים (תוכן משוכפל). כאן התוכן באתר העיקרי עשוי להיות מדורג במקום סביר אך כל שאר התכנים הזהים צריכים לא להופיע במקום רלוונטי.

כשאנו באים למדוד את רלוונטיות תוצאות החיפוש, אנו צריכים למדוד כמה מהאתרים היוצאים בתוצאות הם אתרים שהיו צריכים להיות מסוננים.

סימון ברור של קישורים ממונים

כאשר באנו לבחון איזה מנועי חיפוש נציג באתר שקלנו גם את msn.co.il. לאחר בדיקה שמנו לב שב- MSN ישראל מרבית הדף הראשון מציג תוצאות ממומנות המסומנות בצורה לא ברורה. הצגת תוצאות כזו מעידה על כך שמנוע החיפוש אינו מכוון אל המשתמש אלא אך ורק אל המפרסם ולכן הורדנו אותו מהאתר. לשם ההגינות נציין שמנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט live.com אינו פועל כך ואנו שוקלים להוסיפו לאתר (בעיות טכניות). מדוע קישורים ממונים אינם תוצאות איכותיות?
קישורים ממומנים הם קישורים שהמפרסם משלם על כל קליק שהגולשים לוחצים (או תשלום קבוע על מיקום מסויים). מרבית מנגנוני הקישורים הממונים עובדים על פי מילות חיפוש כך שהתוצאות הממומנות עשויות להיות רלוונטיות. יחד עם זאת מפרסמים רשאים גם להציג עצמן במילות חיפוש לא רלוונטיות מה שיגרור הטייה של התוצאות והפיכתן ללא רלוונטיות.
איכות בחיפוש היא כאשר התוצאות הממומנות אינן תופסות את השטח העיקרי והן מסומנות כראוי על מנת שהמשתמשים יוכלו לברור האם ללחוץ עליהן או לא.

מה בין חמסה לחומוס?

מי שינסה להקליד "חמסה" בגוגל עשוי למצוא בדף הראשון אתרים שהוא לא היה מצפה שיופיעו שם כגון:
  • חומוס חמסה
  • חמסה מילים לשירים
  • חמסה עיצוב חדרי ילדים ונוער
מנועי החיפוש נתקלים בבעיה של רלוונטיות השם למילת חיפוש ואי יכולת להחליט מה שייך יותר אתרים המדברים על הביטוי או אתרים המכילים שם עסק או אתר המכילים את הביטוי? התשובה לכך צריכה להגיע מהמשתמשים עצמם והדרך לקבל אותה היא על ידי ניתוח הלחיצות על אתר המופיע במקום מסויים ביחס למיקומו. אם הרבה אנשים מחפשים חמסה ובמקום להקליד על וויקיפדיה הנמצא במקום ראשון מדלגים הלאה הוא צריך לרדת מהמקום הראשון.

צמצום החיפוש – הצעות למילות חיפוש נוספות
לכל מנוע חיפוש יש את היכולת לבצע ניתוח ולהציע שאילתות נוספות הקשורות לחיפוש שבוצע. הצגת שאילתות קשורות מאפשר למשתמש למקד את החיפוש ולהבהיר למנוע החיפוש מה הוא רוצה לראות. גוגל מציע את הפונקציה הזאת רק לחיפושים בחו"ל (אולי גם לכמה מילות חיפוש בישראל). תפוז מציע השלמת מילות חיפוש כאשר מקלידים וזה מאוד נוח. (יש גם לגוגל באנגלית כזה).

סיכום
אנו משתמשים יום יום במנועי החיפוש את רק לעיתים רחוקות אנו עוצרים לבחון האם התוצאות הן באמת מה שאנו רוצים למצוא. אתר זה נועד לעזור לנו להביט מכיוון שונה במקצת על התוצאות שאנו מקבלים ובעתיד גם לעזור למנועי החיפוש לשפר את עצמם.